41 صفحه فرمت word
آموزش تعمیر سیستم سوخت رسانی پراید کیا
بعد از کاربراتور و کاربراتور مدار بسته تولید کنندگان ایرانی کم کم در حال تبدیل سیستم کابراتور بهINJECTORS هستند . سالهاست که سیستم کاربراتور به دلیل معایبی که دارد دیگر در صنعت خودرو سازی کاربرد ندارد و همچنین سیستمهای جدید دارای امتیازات بیشتری نسبت به کاربراتور می باشد .
ع1
استفاده از INJECTORS به جای سیستمهای قدیمی به خاطر دو دلیل عمده است .
1-کنترل آلودگی محیط زیست
2-مصرف سوخت بدلیل استفاده از سیستم مدیریت ECU کمتر است
سیستم INJECTORS دارای هشت مزیت است که عبارتند از :
1-توزیع سوخت یکنواخت و به اندازه لازم در همه سیلندر ها
چون کاربراتور در مرکز مانیفولد گاز نسب می شود به سیلندر های 2و3 نسبت سوخت کمتری می رسد.
2- خام سوزی کمتر به علت اندازه گیری دقیق سوخت .گازهای CO,HC.NOX کمتر است
3-راندمان حجمی موتور زیاد است.
در سیستم کاربراتوری بدلیل وجود ونتوری در گلوگاه هوا به خوبی وارد نمی شود .در سیستم INJECTORS ونتوری وجود ندارد.
4-ارتفاع موتور به علت حذف کابراتور کوتاه تر است.
5- نیاز به سیستم کنترل حرارت مانیفولد نمی باشد
6-قدرت شتاب گیری موتور زیاد است . زیرا سوخت در زمان لازم و به اندازه مورد نیاز در پشت دریچه سوپاپ وجود دارد.
7- مصرف سوخت به علت اندازه گیری در کلیه شرایط و قطع سوختدر حالت خود گردانی موتور یا در سرعت نهایی کمتر است.
8-تاثیر فشار هوا یا دمای محیط در مقدار سوخت موثر نمی باشد .
سیستم نسب شده روی پراید در 3نوع کیا و سازم و زیمنس است.
در گذشته مدل کیا را روی پراید نصب می کردند ولی حالا بیشتر از زیمنس استفاده می گردد .
اساس کار در سیستم INJECTORS دریافت اطلاعات از سنسورها و پردازش اطلاعات و فرمان دادن به عملگردها می باشد .
ع2
حالا که با اساس کار آشنا شدیم به معرفی سنسورها و عملگرها مدل کیا می پردازیم .
ع3
ع4
1- سنسورها سنسور دمای آب wts این سنسور یک حسگر است که داخل مدار خنکاری قرار دارد و با آب موتور در تماس است .
این سنسور از یک مقاومت از نوع NTC تشکیل شده که تغییر دما را به صورت تغییر ولت به ECU ارسال می کند .
ع5
وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت کم است و موتور نیاز به سوخت بیشتری است .سنسور هوا از نوع مقاومت NTC می باشد هنگام سرد بودن هوا ولت سنسور زیاد است و هنگام گرم بودن ولت سنسور کم است با تفاوت مقدار ولت سنسور مقدار سوخت و تایمینگ جرقه را تغییر می دهد .
ع6
2- سنسور موقعیت دریچه گاز TPS این سنسور روی دریچه ورودی سوار شده و مقدار باز شدگی دریچه گاز را به صورت تغییر ولت به ECU ارسال می کند .تا مقدار تزریق سوخت تنظیم گردد .
مبلغ قابل پرداخت 54,000 تومان