اطلس دانلود

اطلس دانلود

بنام خداوند نیکی ها به سایت " اطلس " خوش آمدید. از اینکه سایت ما را جهت بازدید انتخاب نمودید سپاسگزاریم . سایت" اطلس " مجموعه ای انبوهی از فایلها و برنامه ها ،کتابها و وییوهای کمیاب آموزشی-کاربردی موبایل و کامپیوتراست، که بیشتر آنها توسط تیم فنی سایت ، تست و جهت دانلود بر روی سرورهای پرسرعت سایت قرار گرفته اند. اگر محتوای یک مطلب یا ترجمه آن ایرادی داشت می توانید شما نیز در این روند سهیم باشید و در ویرایش آن با دیدگاه ها و نظرات خود ما را یاری فرمایید . جهت پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات و رفع اشکالات فنی ترجیحا ابتدا به واحد پاسخگویی تلگرام مراجعه ودر صورت اهمیت موضوع شماره همراه خود را ارسال فرمایید تا تیم اطلس در اسرع وقت با شما تماس برقرار کند. با سپاس - واحد پشتیبانی و فروش اطلس ( AtlasoneDownload Support Team )

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 22
  • بازدید دیروز : 66
  • بازدید کل : 262937

خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟


خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

شما هم تاکنون بارها نام هایی چون کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و پوکه صنعتی را شنیده اید و وقتی به گلخانه های گل و گیاه می روید با این اسم ها زیاد برخورد می کنید. در این مقاله قصد داریم به زبانی ساده این 4 خاک یا کمپوست را به شما معرفی کنیم.

به دلیل ظرفیت بالای نگهداری آب، سبک بودن و داشتن مواد آلی فراوان و همچنین عدم داشتن هر گونه آلودگی و آفت، این کمپوست ها برای گلدان های خانگی بسیار مناسب هستند.

کوکو پیت چیست؟

کوکو پیت (به انگلیسی : coco peat) یعنی کود درخت نارگیل که از الیاف میوه نارگیل به دست می آید. زمانی که شما نارگیل های قهوه ای خریداری می کنید، دارای الیافی بر روی پوست میوه می باشد. در کشورهایی که تولید کننده نارگیل هستند مانند هند یا سریلانکا این الیاف را با دستگاه های ویژه خورد کرده و آنها را فشرده می کنند.

قالب فشرده کوکوپیت
قالب فشرده کوکوپیت

در ایران کوکوپیت به صورت قالب های چند لیتری فروخته می شود. وقتی قالبی 3-4 لیتری را خریداری می کنید بسیار کوچک به نظر می رسد اما وقتی این قالب را در ظرف آبی قرار دهید از حالت فشرده خارج شده و به حدود 30-40 لیتر کوکوپیت خیس تبدیل می شود. در واقع هر 1 کیلوگرم از این قالب می تواند تبدیل به 15 لیتر کوکوپیت شود.

کوکوپیت پس از باز شدن قالب فشرده
کوکوپیت پس از باز شدن قالب فشرده

کوکوپیت در واقع خاک نیست و یک نوع کمپوست یا همان کود آلی محسوب می شود که برای استفاده در گلدان و خاک باغچه یا کاشت های هیدروپونیک بسیار مناسب است.

پرلیت چیست؟

پرلیت یک نوع سنگ معدنی آتشفشانی سفید و بسیار سبک می باشد که از آن برای ترکیب با خاک یا کمپوست های دیگر استفاده می کنند.مثلا در ایران پرلیت تبریز معروف است. پرلیت نیز به صورت لیتری در گلخانه ها فروخته می شود و دارای خاصیت های فراوانی می باشد.

پرلیت درشت
پرلیت درشت

پرلیت معمولا به صورت ریز و درشت می باشد که متناسب با نیاز خود یکی از آنها را می توانید انتخاب کنید.

پیت ماس چیست؟

پیت ماس مواد فیبری مرده هستند و زمانی تشکیل می شوند که خزه یا ماس (moss) و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق های توربی طی چند هزار سال تجزیه میشوند. در واقع معنی لغوی عبارت پیت ماس، خزه تورب است.
تفاوت بین پیت ماس و کمپوست خانگی که باغداران و کشاورزان خودشان درست می کنند این است که پیت ماس عمدتا از خزه تشکیل شده است و تجزیه آن در شرایط عدم وجود هوا اتفاق می افتد که فرایند تجزیه را بسیار کند میکند به همین علت است که در واقع چند هزار سال طول میکشد تا خزه تورب تشکیل شود.

در هر سال کمتر از یک میلی متر به عمق باتلاق تورب افزوده میشود. از آنجایی که این فرایند بسیار کند است، پیت ماس منبع تجدید ناپذیر محسوب میشود.

پیت ماس یا خزه تورب
پیت ماس یا خزه تورب

گاهی اوقات به پیت ماس خزه تورب اسفاگنوم یا پیت ماس اسفاگنوم ( sphagnum peat moss ) گفته می شود. علت این است که بیشتر مواد مرده موجود در باتلاق ترب از خزه اسفاگنوم تشکیل شده است که در بالای باتلاق رشد میکند. خزه تورب اسفاگنوم را با خزه اسفاگنوم اشتباه نگیرید.

خزه اسفاگنوم از رشته های بلند و فیبری مواد گیاهی به دست آمده است و باتلاقی نیست. گلخانه دار ها از خزه اسفاگنوم برای پوشش دادن به سبدهای سیمی تزئینی یا به عنوان مواد تزئینی در دسته گل یا گلدان استفاده می کنند.

پوکه صنعتی چیست؟

پوکه صنعتی یا معدنی یک نوع سنگ بسیار سبک مانند پرلیت اما به رنگ خاکستری و قهوه ای می باشد که معمولا در کارهای ساختمانی از آن استفاده می کنند. اما در باغبانی نیز کاربرد دارد.

پوکه صنعتی مناسب برای کف گلدان
پوکه صنعتی مناسب برای کف گلدان

برای ایجاد زهکشی مناسب در کف گلدان به جای استفاده از سنگ های درشت و سنگین از پوکه های سبک معدنی استفاده می کنند که باعث می شود آب گلدان به خوبی خارج شود.

برای بیشتر گل و گیاهان آپارتمانی می توان از ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت در گلدان استفاده کرد. مزیت این ترکیب بهداشتی تر بودن آن نسبت به خاک باغچه و فوق العاده سبک بودن اش می باشد.

در واقع برای آن که خاک گلدان زهکشی مناسب داشته باشد پرلیت و پوکه درشت استفاده می شود. برای غنی شدن خاک نیز پیت ماس گزینه خوبی به شما می رود.

  انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 428

دیدگاه های کاربران (0)

تمامی حقوق سايت اطلس دانلود، محفوظ است. کپی برداری به هر نحو از محتوای سايت طبق شرع و قانون مجاز نمی باشد و بر اساس ماده 12 قانون جرايم رايانه ای پيگرد قانونی دارد.طراحی سایت توسط تیم توسعه اطلسCopyright ©2016-2020

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما